Pewnie każdy przed rozpoczęciem działalności usłyszał o strategii biznesowej i marketingowej. Wielu początkujących przedsiębiorców je przygotowuje z różnych pobudek – wnioski o dotacje, lepszy start w biznesie. I robią. Na ile potrafią, pobierając gotowe strategie i szablony, które z wartościową strategią nie mają wiele wspólnego. Brakuje im wtedy świadomości dlaczego to robią.
Po tym bardzo szybko zapominają o niej i przez kolejne uśmiechają się pod nosem, gdy ktoś mówi o strategii. Myślą, że to jest akademicki wymysł, nic nie wprowadzający dokument do szafki. Czasami to robią bo handlowiec w agencji reklamowej zaproponował, że do działań zrobią strategię w cenie lub gdy potrzeba do wniosku kredytowego.
Aż w końcu część z nich zaczyna rozumieć grę rynkową i z rozwojem firmy tworzy strategię, czasami nawet o tym nie wiedząc. Czasami wychodzi to też naturalnie z rozwojem zespołu i zatrudnianiem managerów, którzy zaczynają o to dbać. Reszta zostaje na tym samym poziomie lub znika z rynku.
Są też przedsiębiorcy, którzy od samego początku w zdrowy sposób podchodzą do strategii. Analizują potrzeby swoich klientów i wyprzedzają je świadomie proponując wartościowe dla nich korzyści. Zrozumienie tego jak działa rynek daje pole do tworzenia zdrowego biznesu, stabilnego i szybkiego rozwoju, nie martwienie się o klientów oraz budowę silnej marki (nawet bez wielkich kampanii marketingowych). A to właśnie pozwala wypracować mądrze stworzona strategia.
Zdobywając kompetencje strategiczne zrozumiesz jak sterować firmą, aby budować zdrowy biznes. I to wcale nie jest trudniejsze niż zdobycie innych kompetencji potrzebnych do prowadzenia firmy.
Aby usystematyzować i ułatwić zdobywanie tych kompetencji powstała seria zapoczątkowana tym wpisem.
Czym jest Elementarz Strategii?
Stworzona została z myślą o przedsiębiorcach poszukujących wiedzy jak rozwijać swoje firmy. W każdym wypisie będę przedstawiał i dogłębnie rozkładał jedno zagadnienie związane z budową przemyślanych strategii. W każdym artykule postaram się wyjaśnić dogłębnie, ale w prosty sposób elementy strategii i pokażę jak konstruować przemyślane modele biznesowe samodzielnie i wygrywać z konkurencją.
Strategie marketingowe składają się z powtarzalnych schematów i elementów. Można więc stworzyć instrukcję, podzieloną na kroki, które można wypracowywać po kolei, aby na końcu połączyć wszystkie kroki i stworzyć własną strategię. Zależy mi jednak nie tyle co na pokazaniu przepisu – jak to zrobić, ale również na nauczenie Cię ważniejszej rzeczy – po co to robić. Samo stworzenie strategii nie znaczy nic, jeżeli nie będzie ona wdrażana (w sposób ciągły) oraz optymalizowana.
W wpisach Elementarza Strategii będę przedstawiał wszystkie istotne zagadnienia związane z strategią. Od ogółu do szczegółu, krok po kroku. Z zadaniami i checklistami. Celem jest stworzenie kompleksowego poradnika uczącego budowania silnych firm. Chcę żeby treści w artykułach były maksymalnie merytoryczne a jednocześnie jasno wytłumaczone, na przykładach, z minimum branżowego żargonu. Nie uczę teoretyków, a pokazuję drogę praktykom. Będzie w nich sporo mojej perspektywy (w tym subiektywnej 😇).
Dlaczego warto samodzielnie posiadać kompetencje strategiczne?
Opracowanie strategii biznesowej pozwala zdefiniować co jest ważne dla klientów i co my najlepszego możemy im zaoferować. Daje to również pole do określenia kierunku rozwoju firmy. W ten sposób będziesz mógł wyróżnić się od konkurencji, a jeżeli propozycja wartości będzie bardzo unikalna (i będzie odpowiadać potrzebom klientów) stać się jedynym słusznym wyborem w danej niszy. Strategia marketingowa pozwala na wyraźne wyróżnienie się od konkurencji, a nawet stworzenie sytuacji w której dobrze sprecyzowany klient nie jest w stanie porównać oferty, stając się w jego oczach bezkonkurencyjną. Uzyskasz dużo łatwiejsze procesy handlowe, niejednokrotnie wyższą marżowość produktów i usług (bo w końcu nie musisz zaniżać oferty, gdy klient porównuje Cię z konkurencją) i większą swobodę w rozwoju.
Należy mieć świadomość, że proces tworzenia dobrej strategii wymaga cierpliwości, analizy i poszukiwania. Trafienie skuteczną propozycję wartości jaką chcemy dawać klientów oraz wprowadzenie procesów w całej firmie, które ją wzmacniają wymaga miesięcy pracy, testów i rozwoju. Ale ma to plusy – im lepiej zrozumiemy czym wygrywamy z konkurencją oraz im więcej włożymy wysiłku w wdrożenie strategii, tym bardziej oddalamy się od konkunrecji i utrudniamy jej zabranie naszego kawałka tortu.
Proces strategiczny jest procesem ciągłym. O ile strategia nie powinna się zbyt często zmieniać, to, nie tworzymy strategii na zawsze. Optymalizujemy ją maksymalnie co kilka lat, dopasowując do zmieniającego się otoczenia i potrzeb klientów. Kiedy dokładnie? Gdy potrzeba. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby głowa firmy była w tym procesie ciągle. Patrząc na otoczenie i wprowadzając korekty kursu.
Potencjalnie te kompetencje można również uzupełnić zatrudniając konsultanta, który ową strategię pomoże opracować (z lepszym lub gorszym efektem). Zwykle jednak bez bardzo dobrego zrozumienia i pełnego zaangażowania właściciela, z czasem przestaje ona być realizowana. A bez tego to po prostu nie ma sensu.
Korzyści posiadania strategii biznesowej i marketingowej
Jeśli dalej zastanawiasz się po co Ci strategia, to pozwól, że wymienię kilka korzyści płynących z jej posiadania:
- Zdefiniuje co, komu i dlaczego sprzedajesz swoje produkty. Sprawi to, że sprzedaż i marketing będą łatwiejsze (bo będziesz wiedział dlaczego ktoś ma kupić).
- Pozwala dotrzeć do prawdziwej przewagi konkurencyjnej, która pozwoli walczyć na rynku nie tylko niższą ceną, a wartością istotną dla klientów.
- Firma będzie posiadać konkretny kierunek rozwoju. Unikniesz rozpraszaczy a skupisz się na rozwoju najważniejszych produktów i usług.
- Dobrze zakomunikowana pozwoli zakorzenić w zespole wartości jakimi sam chciałbyś się kierować i je rozwiać bez Twojego udziału. Pozwala to budować niesamowite doświadczenia konsumenckie.
Dla kogo jest ta seria?
Serię dedykuję szczególnie przedsiębiorcom i managerom z sektora MŚP, którzy chcą rozwijać swoje firmy i poszukują sposobów, jak to zrobić. Wierzę, że kompetencje strategiczne to jedna z najważniejszych umiejętności właścicieli biznesów. Szczególnie w firmach, które nie osiągnęły dużych rozmiarów oraz nie posiadają rozbudowanego, kompetentnego zespołu managerów, którzy świadomie potrafią strategię kreować.
Więc jeśli;
- rozkładasz ręce, gdy klient mówi, że u konkurencji jest taniej,
- wkurwiają Cię nieskuteczne próby pozyskiwania klientów przez marketing, trudna i żmudna sprzedaż,
- dotarłeś do sufitu i nie możesz przeskoczyć z swoją firmą na wyższy poziom,
- prowadzisz firmę, w której czujesz się niewolnikiem – bo bez Ciebie przestaje ona być rentowna,
- dopiero zaczynasz, ale zderzyłeś się na starcie z murem…
… to ta seria nauczy Cie obierać kierunek rozwoju firmy, aby wypłynąć na niebieskie wody.
A kim ty w ogóle jesteś?
Jestem konsultantem strategicznym z doświadczeniem bazującym w zarządzaniu zespołami w marketingu oraz IT. Przeprowadziłem kilkadziesiąt warsztatów z firmami MŚP z różnych branż znajdując ich wyróżniki oraz projektując przemyślane plany marketingowe.
Kilka lat temu, chcąc tworzyć dobry i działający marketing zacząłem zauważać, że firmy niejednokrotnie poszukują pomocy marketingowej bez większego planu i zamysłu. Niejednokrotnie – bo trzeba, bo konkurencja robi. Delegowały działania, które zwyczajnie do nie miały sensu. Przedsiębiorcy marnowali pieniądze i czas, czasami dochodząc do konkluzji, że marketing jest złem koniecznym, który nijak przekłada się na zysk firmy. Niezależnie od tego jaka to była branża, jaki produkt.
Czymś co łączyło te firmy był zwyczajnie brak planu. Nie miała znaczenia branża. Mimo dużych chęci dowiezienia wyniku, był on losowy. Czasami się udawało, czasami po prostu mimo najlepszych optymalizacji i zmian to po prostu nie działało. Zacząłem więc pomagać klientom tworzyć strategie, z początku planujące marketing. Po wielu rozmowach z przedsiębiorcami okazywało się często, że problem leży wyżej – czyli u podstaw istnienia firmy. Pracując nad planem marketingowym zderzałem się z sytuacją, w której firma u podstaw nie była konkurencyjna i nie wystarczyło ubrać produktu w skuteczny komunikat. Konieczne bywały zmiany w produktach, usługach lub całych organizacjach. Bo nie były one skonstruowane, aby wygrywać na rynku.
Dostrzegłem też powtarzający się schemat, elementy wspólne, które powodowały, że każda “moja branża jest specyficzna” tak na prawdę funkcjonuje na rynku w taki sam sposób. Zawsze jest produkt (co), zawsze jest klient (komu) i zawsze jest powód zakupu (dlaczego).
Zauważyłem też sytuacje, w których opracowane strategie bez opieki właściciela po prostu nie były wdrażane. A plan bez wdrożenia jest niczym. Dlatego mocno wierzę, że umiejętność myślenia strategicznego jest jedną z kluczowych umiejętności. Wierzę również, że nie wymaga to ukończenia MBA, a wystarczy zrozumienie podstaw i bieżąca analiza. Co ciekawe, strategia jest owiana dziwnymi mitami, kojarzy się z akademickimi naukami, które są odklejone od realiów. Wiem jednak, że to właśnie ta umiejętność pozwala firmom rosnąć. Dlatego postanowiłem podzielić się bezpłatnie moim doświadczeniem i pomóc ambitnym przedsiębiorcom w rozwoju ich firm – tak powstał ten projekt.
Dzięki za przeczytanie, zapraszam do zapisu na newsletter – nie przegapisz kolejnych treści.
Pozdro, B.
Leave a Reply